Antarctica-2009-AV.reismee.nl

Weer thuis.

Onze laatste nacht aan boord was nogal gebroken, doordat de tassen om 4 uur buiten de hut moesten staan en door de bemanning van boord werden gehaald.

De hut moesten we om 8 uur 's morgens verlaten hebben. Voordien hadden we onze boordrekening al betaald en ons ontbijt gehad. Ook afscheid van onze leuke jonge serveerster Swedlena, die voor het eerst aan boord werkte vanaf 16 december en tot 16 mei aan boord blijft. Zij werken allen 10 uur per dag 7 dagen per week.

Het personeel aan boord bestaat uit Oekrainers, de reisleiding en wetenschappers waren allemaal Duitsers. De boot voer onder Bahamese vlag. De verzorging was echt geweldig.

Na het ontbijt hebben we nog een poosje in de bibliotheek gezeten tot we opgeroepen werden om naar de transferbussen te gaan. Dit was ook weer prima geregeld allemaal. Toen wij bij de luchthaven aankwamen begon het te regenen en stormen.De vertrekhal herkenden wij haast niet meer van vorig jaar.Er was een verbouwing aan de gang hoewel het nog maar een paar jaar oud is.

We vertrokken een uur eerder dan gepland en hebben 6,5 uur gevlogen naar Salvador Bahia in Brazilie. Daar moest iedereen eruit, het vliegtuig moest schoongemaakt worden, getankt en de bemanning gewisseld. Om 2 uur a.m. nl tijd vertrokken we weer. We vlogen op 12200m en de eerste tijd gingen we niet harder dan 760km/u, boven Europa konden we 940km/u. We zijn om 12.30 uur geland in Duesseldorf en hebben daarna nog 75 minuten op ons bagage gewacht.

Met de S-baan naar het hoofdstation,waar bleek dat de ICE trein weer vertraging had. Deze keer 45 minuten. Hierdoor waren we tegen 18 uur in Utrecht, waar Harrie mij op kwam halen.

We hebben afscheid genomen van Bea en haar op de trein naar Den Helder gezet.

Tegen 19 uur waren we thuis.

Ik kijk terug op een prachtige reis met een onvoorstelbare, onbedorven,schitterende natuur .

Het was in een woord: GEWELDIG !!!

Ushuaia 2

Nog even een laatste bericht uit Ushuaia, morgenochtend om 9uur moeten we van de boot af .

Onze koffers/tassen worden naar het vliegveld gebracht en zijn al ingecheckt als we er aankomen. We hopen dat ze in Duesseldorf er weer zijn. Aan boord wordt alles al gesorteerd voor de doorverbindingen. Er is een groep Zwitsers en een groep Oostenrijkers en Duitsers uit alle windstreken, die moeten doorvliegen.

Wij gaan weer met de ICE trein naar Utrecht.

Gisteren was het weer een hele mooie dag hier en we hebben ´s middag weer 2 uur lekker in de zon op het achterdek gezeten. De meesten waren op excursie, wij hebben vorig jaar hier al 3 dagen doorgebracht , we kunnen nu dus heerlijk relaxen.

Het afscheidsdiner was een hele mooie en gezellige happening. Eerst allemaal in de grote Salon en een glas sekt en een dankwoord van de kapitein en de tourdirektor.

Daarna naar het restaurant wat heel sfeervol was gemaakt en een heel goed diner en na afloop kwamen de serveersters met brandende ijsbombe binnen, waar ze een paar rondjes meeliepen en toen iedereen ervan uitdeelde.

Vandaag gaan we nog naar een museum en dan vanavond de tas pakken.

Dan zit het er echt op.

Thuis hoop ik zo snel mogelijk met de foto´s aan de gang te gaan en ze erbij te plaatsen.

Dank voor de vele leuke reakties en tot ziens

Ushuaia

Dag Allemaal

Vanochtend om 7 uur zijn we al in Ushuaia aangekomen, na een woelige oversteek van de Drake Passage. Het was af en toe heftig. Tijdens de lunch vloog het bestek van tafel en gistermiddag konden we geen rondjes meer lopen over het schip. De golven sloegen over het voordek en het waaide enorm .Wij zijn gelukkig niet zeeziek geworden.

Gistermorgen heb ik nog wel 12 rondjes gelopen, al was het af en toe wel goed opletten om niet weg te waaien en viel er wat motregen. De hele dag binnen is ook niet alles.

We zijn zondagmiddag na onze landing tijdens de lunch meteen weggevaren en er is door de kapitein en reisleiding besloten dat we niet meer verder naar de volgende landing gingen.

De weersvoorspelling was heel slecht en we zaten al in de staart van een depressie en de volgende lag op de loer.Als we die zouden krijgen konden niet voor onze veiligheid instaan.

Helaas hebben we daardoor onze 2 laatste landingen niet meer gehad.

Het is hier 4-8 graden en zonnig met wat wind.We kunnen hopelijk nog wat van de zon genieten hier.

Vanavond hebben we het afscheidsdiner aan boord en worden we in feestkleding verwacht.

We hebben nu een extra dag hier in Ushuaia en kunnen terugkijken op een prachtige onvergetelijke reis.

Het was een heel rijke ervaring om te zien hoe de wereld is zonder alle moderne zaken en te genieten van al het moois van de natuur.

Antarctica 2

Dag Allemaal,

Ik zal proberen weer wat op de site te zetten hoewel de internet verbinding niet je dat is.

We zijn zeer verrast over het vele moois wat we te zien krijgen, je kunt het haast niet begrijpen dat er nogzoveel moois bestaat.

De rust, geen auto's ,geen vliegtuigenen alleen ons reisgezelschapverder de pure ,overweldigende schoonheid van dit continent.

Ook het weer heeft heel erg meegewerkt, tot vandaag steeds zon en blauwe lucht.We hebben vele uren heerlijk in de zon op het achterdek doorgebracht en van het vele moois om ons heen genoten.

Vandaag dus voor het eerst sneeuw, hoort er toch wel bij.

Later hoop ik op de excursies in te gaan en de foto's kan ik er helaas pas thuis bij plaatsen, dat lukt met deze verbinding niet.

De verzorging aan boord is ook nog steeds gewelding en de begeleiding om op de Zodiacs te stappen ook.

Morgen wacht ons weer de oversteek door de Drake pass en er is een zwaardere storm voorspeld dan op de heenweg. We wachten af.

15-01 hadden we ons meest Zuidelijke punt van de reis bereikt. We zijn vandaar langzaam weer omhoog gegaan.We zijn 5 x met de Zodiacs aan land geweest en 1x een rondvaart door het ijs met de Zodiac omdat we niet aan land konden vanwege de ijsgang.

Veel pinquins gezien op het land endolfijnen, pinquins,walvissen en orka's om de boot .

Ook in de baai waar we nu zijn liggen 2 Ned. zeilboten, onderweg al meer gezien en zelfs 4 kayaks tegengekomen.

Prachtige zonsondergang gehad en ook op de foto gekregen.

Antarctica

Dag allemaal

Even nog een stukje uit Antarctica, een prachtige witte wereld.

De temperaturen zijn hier nog steeds te hoog.Vandaag rond de 6 graden.

De Drake passage was een heel avontuur met behoorlijk slagzij en tijdens het diner kwam alles van tafel mijn kant op en de wijn en het water over mij heen.

's Morgens bij het ontbijt gebeurde dat nogmaals, de zittingen vlogen zelfs uit de stoelen, maar er is van onze tafel niemand zeeziek geworden.

De route is weer gewijzigd omdat er op de route nog een depressie met storm zat.

Vanochtend zijn we door het Lemairekanaal gevaren, wat heel indrukwekkend was. Prachtige ijsbergen,gletsjers en walvissen en robben om de boot.

Vanmiddag zijn we voor het eerst met de Zodiacs aan land gegaan.Dat was ook een hele mooie belevenis.

We hebben een uur rondgelopentussen 3 soorten pinquins, heel leuk en koddig en met veel kleintjes erbij.

Morgenochtend om 8.30 uur gaan we weer ergens anders aan land.

Het eten en de verzorging aan boord is geweldig en we genieten er enorm van.

Allen weer de hartelijke groeten van ons beiden.

Aan land gaan met Zodiacs is een ervaring op zich.

Je kleding is eerst je thermo-ondergoed,trui, broek, regenbroek, sokken en water- en winddichte jack, handschoenen en muts en laarzen. Dan verzamelen in de grote salon van de boot enin groepen van 15 personen naar beneden, door een bak met ontsmettingsmiddel en je boordkaart scannen.Vervolgens de Zodiac in . Bij de landing wordt je aan land geholpen en terug er ook weer in. eerst weer door een bak met ontsmettingsmiddel.

Overvaren naar boot en daar weer door een bak met ontsmettingsmiddel, kaart scannen nog een bak met borstels door, naar een douche waar de laarzen aan de onderkant met een hoge drukspuit worden afgespoten en vervolgens door een ander drooggespoten en dan worden er hoezen omgedaan en mag je terug naar je hut lopen.De hoezen moeten erom blijven tot de volgende landing.

Het was een heel goed georganiseerde actie steeds.

Straat van Magelhaen

Vandaag willen we nog snel iets op de site zetten want we weten niet wanneer het weer kan.

De verbinding is steeds heel traag en nu we verder naar het zuidengaan weten we niet of het nog zal lukken.

Anders volgende week als we weer in Ushuaia zijn, na ons avontuur op Antarctica.

We hebben al veel instructies over het aan land gaan daar gehad en morgen moeten we met onze laarzen aantreden.

Vandaag weer een mooie dag in Chili gehad met uitzonderlijk warm weer , 23 graden. Terwijl max 15 graden normaal is.

We zijn met een bus 1,5 uur door prachtige pampa's gereden, moesten onderweg stoppen voor een arend die een haas aan het eten was midden op de weg. Met moeite ging hij iets aan de kant.

Ook veel andere dieren onderweg.

Met een oude gammele veerboot naar de overkant , bus achteruit erop en nog 2 andere auto's konden ermee.

De estantia was een allegaartje met veel oude tractoren en oude fornuizen , auto's en een vliegtuigje zelfs.

De schapen werden na het scheren gewassen.

Wij kregen er heerlijk lamsvlees .

Op de terugweg een klapband, onze buspassagiers verdeeld over de 2 andere bussen.

Het bezoek aan een pinquinkolonie stelde niet veel voor na ons bezoek vorig jaar aan een grote kolonie in Argentinie.

We waren net op tijd terug, om 18 uur zijn we weer uit gevaren .

Morgenochtend om 8 uur zien we de 1e gletsjer en dan komen we in het Beaglekanaal en morgenmiddag de beruchte Drakenpas.

Hartelijk dank voor de leuke reakties.

Met Harrie heb ik bijna iedere dag kontakt.

Allen de hartelijke groeten.

Een kleine toevoeging bij bovenstaande verhaal .

De straat van Magelhaen was onze 1e kennismaking met gletsjers die uitkwamen in de straat, heel mooi en indrukwekkend en af en toe een heel smalle doortocht. Daarna kwamen we op het Beaglekanaal en zagen vandaar Ushuaia liggen en de eilandjes waar we vorig jaar opgelopen hebben en de vuurtoren waar we omheen voeren toen.Hier ging ook de loods pas van boord, die in Punta Arenas erop gekomen was.

Daarna begon de Drake passage waar de golven pas echt werden en zijn we van de route afgeweken om eerder uit de heftige golven te komen en tussen eilanden gaan varen.

OP ZEE

Na onze goede excursie naar het wijngoed, wat een mooie indruk gaf van Uraquay buiten de grote stad hebben we Uraquay verlaten.

Het was een prachtig wijngoed van 600 ha, waar we een stuk over hebben gereden en daarna 6 wijnen geproefd met tapas en empanades erbij.Ook kwamen er nog 2 paren de tango voor ons dansen.

Deze excursie hadden we zeker niet willen missen.

Na terugkomst bij de boot zijn we bijna direktuitgevaren en nu zijn we al 2 dagen op zee.

Het weer is prachtig en we zijn dus veel op het dek.

Deze tocht is 2400 km en vanavond komen we in de straat van Magelhaen.

We hebben sloepenrol gehad en uitleg over het aan land gaan met de Zodiacs.

Het in- en uitstappen.en schoonmaken van onze laarzen.

Vele presentaties over het klimaat, de dieren en het ijs.

Het leven aan boord is prima met lekker eten.5 gangenkeuze menu met vis,vlees of vegetarisch en een kwart liter wijn naar keuze erbij.

Om 16 uur thee of koffie met gebak en broodjes en 's avonds om 11 uur ook nog eens zo iets.

Wij beperken ons tot een 3 gangenmaaltijd en niet de extra avondhapjes nog eens.

anders kunnen we straks van boord rollen.

Vanavond gaan we dus d straat in en komn er weer loodsen aan boord, morgen een hele dag excursie in Chili.

Montevideo

Even een berichtje uit Montevideo, vannacht een rustige vaart gehad naar M.

De onweersbuien zijn gelukkig niet gekomen, het is vandaag weer schitterend weer .

Gisteren door de Tigre delta gevaren,wat heel mooi was maar erg gehaast.

De sloepenrol is uitgesteld tot morgenochtend op zee.

Vanochtend de stadsrondrit door M gehad. Hele mooie stad met 50.000 bomen en heel veel laagbouw.

Veel mensen op het strand, van wege het lekkere weer.

Vanmiddag wijnproeven en vanavond om 19 uur varen we weer, 2 dagen op zee.

Dan zijn we in Chili.

Hartelijk voor de reacties en speciaal voor Texel een extra knuffel.

hopen toch op zee verder te kunnen mailen.